Byg din livsstils-business

Et tiltrængt alternativ til business-as-usuel

En livsstils-business bliver oftest brugt som et alternativ og modspil til den mere traditionelle måde at bygge business på, som eksempelvis et traditionelt startup med fokus på hurtig vækst og virksomheder, der i højere grad kører business-as-usual stilen. De er oftest finansieret af investorer og selvom et startup og en business-as-usual virksomhed ikke nødvendigvis fungerer på samme måde, så har de tit det samme mål: at sørge for gode tal og vækst i virksomheden, så der kommer udbytte til deres investorer, og at virksomheden kan skaleres - begge dele ideelt set inden for en forholdsvis kort tidsramme.

I den mere traditionelle business-verden vil du helt sikkert møde fordomme om, at iværksættere, der bygger livsstils-business, er uambitiøse, at det “bare” er en freelance-virksomhed, der tjener lidt mere end gennemsnittet og som ikke kan skaleres tilstrækkeligt op (spoiler-alert: vi er ikke enige). Du vil også møde dem, der synes, det er unødigt at skelne mellem forskellige typer af iværksætteri. I vores optik er det altid vigtigt at vise alternativerne til det, der fylder mest. Og vores hensigt med denne guide er ikke at sige, at den mere traditionelle business-as-usual stil er forkert, men det er vigtigt at vise, at der også findes andre muligheder. Ved at fremhæve nye former for iværksætteri bliver det nemlig også muligt at få mere diversitet ind i hele iværksætterkulturen = kæmpe win for alle.

Bæredygtig business, feministisk business, slow business eller livsstils-business?

Sagt lige ud af posen: lige så meget som vi elsker hele idéen om at bygge livsstils-business - lige så blandet kan vi have det med selve livsstilsbegrebet. Først og fremmest fordi livsstil i sig selv godt kan lyde ret fluffy. Alternativer til at kalde din business for en livsstils-business kan derfor også være at kigge på betegnelser som bæredygtig business, slow business eller feministisk business, der også er opstået som modspil til business-as-usual stilen. Vi synes, at du skal kalde din business det, der virker som det bedste match for dig. Og hey, som sagt behøver du heller ikke gå alt for meget op i de definitioner, men det kan tage meget stress ud af opstartsprocessen, hvis du fra start er afklaret med, om du vil bygge din business ud fra et business-as-usual mindset eller ej.

Selvom vi godt kunne drømme om at finde en endnu bedre betegnelse, så virker begrebet om livsstils-business som det bedste match for os pt., fordi det kan fungere som et slags paraplybegreb, der gør plads til alle de forskellige dele, som værdimæssigt matcher vores tilgang bedst.

(uddrag fra vores opstartsguide og kursus: Byg din livsstilsbusiness <3)

Forrige
Forrige

Vælg din platform; Squarespace vs. Shopify